چکیده:
می‌توان ادعا کرد منابع انسانی سازمان به خصوص در سطوح مدیریتی جزو تعیین کننده‌ترین عناصر برای شکست یا اعتلای سازمان هستند. اگر مدیران بنا بر شایستگی‌های لازم انتخاب و مشغول به کار شوند موفقیت سازمان نیز ممکن‌تر خواهد بود. در کانون‌های ارزیابی از چند اصطلاح استفاده می‌کنیم که اینجا در ابتدا به تشریح آنها می‌پردازیم.
به اشتراک بگذارید:

کانون ارزیابی مدیران چیست؟

    برای دانستن جواب سوال کانون ارزیابی مدیران چیست باید بدانیم که کانون ارزیابی مدیران محلی فیزیکی نیست بلکه موقعیت‌های شبیه‌سازی شده‌ای است که در آن افرادی آموزش دیده برای داوطلبان کانون تمارینی اجرا می‌کنند و از این طریق به شناحت حقیقی‌تری از این افراد دست می‌یابند. افراد مورد گزینش در موقعیت‌های مختلف چه به صورت گروهی و چه به صورت فردی توسط ارزیابان مورد تمرین و مشاهده قرار می‌گیرد. ارزیابان کانون تمامی مشاهدات خود را یادداشت می‌کنند و در ادامه به همراه متخصصان به تحلیل آن‌ها می‌پردازند. در کانون‌های ارزیابی افراد به‌وسیله‌ی تمرینات مشخصی در موقیت‌های مشابه شغلی مورد سنجش قرار می‌گیرند تا شایستگی‌های مختلف خود را نشان دهند.

ارزیابان افرادی هستند که رفتار افراد در موقعیت‌های شبیه‌سازی شده را تحلیل می‌کنند. هر کانون ارزیابی متشکل از چند شرکت‌کننده و چند ارزیاب است. بعضا ارزیابان از کانون ارزیابی فیلم‌برداری می‌کنند تا بتوانند علاوه بر یادداشت نکات حین تمرین فیلم را نیز بازبینی کرده و به حقایق جدید پی‌ببرند. ارزیابان باید در موسسات معتبر تعلیم داده شوند تا بتوانند تحلیل و تمرین‌های درستی ارائه دهند.

دستورالعمل کانون ارزیابی مدیران چیست؟

در كانون‌های ارزيابی، توانايی كارمند برای كار در سمت مديريتی سنجيده می‌شود. برای ارزیابی دقیق پتانسیل موفقیت یک کارمند در این نقش، بايد به اندازۀ كافی وقت بگذاريد و مراحل لازم را طی كنيد. اطمینان حاصل کنید که داوطلب از روندی که در آن شرکت می‌کند اطلاع دارد؛ به اين ترتيب از درستی و اعتبار آن آگاه خواهد بود و خواهد توانست مهارت‌های خود را به طور صحيح در طول تمرین نشان دهد.

درباره دستورالعمل كانون‌های ارزیابی، اطلاعات بيشتری كسب كنيد.

مصاحبه كانون‌ ارزيابی مدیران

كارفرمايان از روش كانون ارزيابی استفاده می‌كنند تا دربارۀ مهارت‌ها و شايستگی‌های داوطلبان اطلاعات كسب كنند و بررسی كنند كه اين مهارت‌ها وشايستگی‌ها، آن‌ها را واجد شرايط نقش رهبری در شركت می‌كند يا خير. اگر داوطلب واجد شرايط انجام وظايف روزمره باشد، بايد چندين تمرين همانند شغل مورد نظر انجام دهد.

       هر شغل شایستگی‌های خاص خود را دارد. معمولا گروه ارزیابان بوسیله ارتباط پیشین خود با درخواست‌کنندگان کانون ارزیابی شایستگی‌های مورد نیاز هر شغل را نیز بررسی می‌کنند. در کانون ها تمام شایستگی‌های مورد که درون شرکت‌کنندگان موجود است طی دو یا چند آزمون متفاوت و توسط ارزیابان متفاوت بررسی می‌شود تا افراد در جای درست خود قرار گیرند. بعضی أوقات فرد از نظر بهره هوشی فرد مناسبی‌ست و تنها در یک یا دو شایستگی امتیاز بالا نمی‌گیرد؛ در این شرایط ممکن است سازمان فرد را جذب کرده و به توسعه شایستگی‌های وی بپردازد. مهم‌ترین موضوع در سنجش شایستگی‌ها ابزار مورد استفاده است.ابزاری که بالا‌ترین روایی را داشته باشد همین کانون ارزیابی مذکور است.

کانون ارزیابی و توسعه

      کانون ارزیابی پیش از این بیشتر در کشورهای توسعه‌یافته مورد استفاده قرار می‌گرفت اما از سال‌۹۴ در ایران نیز مورد توجه قرار گرفت. موسسات خاصی آموزش‌ و اجرای این دوره‌ها را ارائه‌می‌دهند. معمولا در کنار کانون ارزیابی از کانون توسعه نیز یاد می شود که کاربرد آن برای افرادیست که در شغل خود تصمیم به ارتقا دارند. بحث این کانون نیز بسیار مفصل است و درباره آن تحقیقات زیادی انجام شده‌است. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی از اینگونه خدمات استفاده می‌کنند؛ موسساتی مثل اسنپ، تپ سی، دیچی‌کالا، وزارت نفت، مخابرات ایران و … از جمله آن‌ها هستند.

دریاره کانون ارزیابی و توسعه بیشتر بدانید.

     با استفاده از کانون‌های ارزیابی هر شخص در موقعیتی متناسب با شایستگی‌هایش قرار می‌گیرد. در این روش آسیب و هزینه‌های جابجایی یا آموزش و اعتلای سازمان برای حفظ نیرو به حداقل می‌رسد. از طرف دیگر افراد مشغول در مشاغل متفاوت، طبق علاقه و استعداد خود به انجام کارها می پردازند و به سازمان بیشتر کمک خواهند کرد.

پدیدآورنده:

تیم تحقیق و توسعه رسا

کانون ارزیابی مدیران چیست ؟
کانون ارزیابی و توسعه موسسه نیروی انسانی رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست

لطفا موارد زیر ر ا تکمیل فرمایید.